Er zijn 4 verschillende cilinderblokken. Hiermee komen de volgende begrippen aan de orde:
- Groot-klein
- hoog-laag
- dik-dun (smal-breed)
- diep-ondiep
en de vergrotende en overtreffende trap hiervan.
De volgorde van aanbieding gaat van makkelijk naar moeilijk en is zoals hierboven op de foto’s is aangegeven:
1. Groot-klein (alle dimensies, lengte, breedte en hoogte verschillen per cilinder een halve centimeter)
2. Groot-klein en hoog laag, maar dan aan elkaar tegengesteld
3. Dik-dun (of breed-smal)
4. Hoog-laag. Deze 4e kun je, als je nog geen kinderen hebt die hier aan toe zijn, ook nog even in je opslag houden. Dit is echt een erg moeilijke opdracht voor kinderen, omdat alle gaten even groot zijn.
Laat het kind bij dit lesje de handeling overnemen zodra je ziet dat het kind wil beginnen. Grijp niet in als een kind fouten maakt in hanteren, maar pak het blok er op een later tijdstip nog eens bij om een lesje te geven en bepaald gedrag te corrigeren. Je kunt op een volgende dag dan bijvoorbeeld een lesje geven over hoe je de cilinders er heel zachtjes uit haalt en er weer in doet. Of je kunt een lesje geven over hoe je de knopjes hanteert. Maakt een kind fouten in het terugstoppen van de cilinders, corrigeer dit dan niet. Het kind komt er namelijk bij de laatste cilinder achter dat het niet past. Het kind zal het niet meer willen herhalen als je ingrijpt. Fantasiespel kun je beter wel corrigeren en ingrijpen. Soms is omkeren van het cilinderblok de enige oplossing om een cilinder uit een verkeer dat te krijgen. Leg eventueel een breinaald of sateprikker in je klas om de cilinder uit het gat te krijgen als deze vast zit.
Bij het oefenen van de zintuigen is het niet belangrijk dat een kind het de vaardigheid snel leert. Snelle groei is slechte groei. Het doel van dit zintuiglijke werk is namelijk het perfectioneren van de zintuigen. Het is dus juist fijn als een kind dit werk zo vaak mogelijk pakt. Pakt een kind dit werk voor de eerste keer en doet hij alles al goed, dan was je waarschijnlijk te laat met het aanbieden.