Engeland

Het Engelse schoolsysteem is ingedeeld in 'the foundation stage' en 'key stages':

Foundation stage: 3-5 jarigen

Key stage 1: 5-7 jarigen (year 1 en year 2)

Key stage 2: 7-11 jarigen (year 3 t/m 6)

Key stage 3: 11-14 jarigen (year 7 t/m 9)

Key stage 4: 14-16 jarigen (year 10 t/m 12)

Key stage 5: 16-18 jarigen (year 13 of sixt form)

Foundation stage

De foundation stage wordt mede gefinancierd door de overheid. Ouders betalen de instelling of de prive-oppas schoolgeld en krijgen een deel van hun geld terug van de overheid. Alle instellingen die mede gefinancierd worden door de overheid, krijgen regelmatig een (onaangekondigde) controle door OFSTED, de Engelse schoolinspectie. In de foundation stage gaan kinderen naar een:

nursery

preschool

playgroup

Montessori school

Montessori day nursery


Veel kinderen gaan echter al voor hun derde jaar naar een school of nursery. Sommige instellingen ontvangen al kinderen vanaf 3 maanden. Ouders hebben de keuze hun kind te sturen naar een day nursery, een soort kinderdagverblijf waar kinderen onderwijs krijgen, maar ook kunnen ontspannen. Sommige day nurseries zijn open van 7.00 tot 19.00 uur! Dit past goed in de Engelse cultuur waarin veel ouders beide fulltime moeten werken om genoeg geld te verdienen. Sommige kinderen gaan naar een aparte nursery, sommige naar een nursery behorend bij een basisschool, een preparatory school.


Kinderen volgen in Groot Brittanie over het algemeen het volgende pad:

0-2 jaar: day nursery of thuis

2-5 jaar: nursery, preschool, playgroup of Montessori school, allen mede gefinancierd door de overheid

5-6 jaar: reception class

6 jaar: year 1

7 jaar: year 2

8 jaar: year 3

9 jaar: year 4

Enzovoort.....


Kinderen die van de ene key stage naar de andere gaan, ook al bij nursery naar key stage 1, moeten om toegelaten te worden op hun nieuwe school van hun (ouders') keuze vaak een asessment doen. Dit hangt af van het aanzien van de school. Er zijn prestigieuze scholen die maar 1 op de 10 kinderen aannemen!

Het kind loopt bij een assessment een dag mee op de nieuwe school en wordt soms ook een test afgenomen. De leerkrachten van de vervolgschool kijken naar de capaciteiten van het kind en naar de sociale vaardigheden. Kinderen van 3 doen dus al een assessment. Ze krijgen vragen voorgelegd, moeten een tekening maken en vraagstukjes oplossen. Zo krijgt een kind bijvoorbeeld een plaat van een koffer voorgelegd en wordt het gevraagd: "wat denk je dat er in de koffer zit?"

Vanaf key stage 2 is het onderwijs aan meisjes en jongens vaak nog gescheiden.


Op nagenoeg alle scholen in Engeland is het dragen van een uniform gemeengoed. De uniformen lopen erg uiteen, van vrij relaxed tot erg stijf. Scholen waarin wollen unifomen met alpinopetjes, drollenvangers, kousen en stropdassen gedragen moeten worden, zijn nog lang niet uitgestorven.

Solliciteren in Engeland


Sinds ik wist dat ik naar Londen zou gaan heb ik mij bijna dagelijks bezig gehouden met solliciteren. In het begin verliep de communicatie niet zo vlot. Ik werkte nog in Zoetermeer en moest tussendoor brieven sturen, e-mails versturen en bellen. In mijn beste Engels probeerde ik erachter te komen wat voor leidster er gezocht werd en of het de moeite waard was te gaan kijken. Enkele keren ben ik naar Londen gevlogen om te solliciteren. De eerste keer vloog ik op donderdagavond naar Londen en op vrijdagavond weer terug. In de tussentijd had ik d rie scholen te bezoeken op een dag. Nu draai ik daar mijn hand niet meer voor om, ik weet mijn weg en bijna alles is te bereiken met de metro of bus. Toen was het een hele opgave en had ook nog niet zo veel zelfvertrouwen in het Engels.

Het duurde nogal een tijd voordat ik door had hoe het Engelse systeem van scholen in elkaar zit. Er is maar een handjevol Montessori basisscholen in Londen, maar het aanbod aan Montessori nurseries is overweldigend. Montessori lijkt bijna een soort merknaam voor goed peuter- en kleuteronderwijs, in plaats van een filosofie. De nurseries zijn nagenoeg allemaal privebezit en verschillen erg in opzet en kwaliteit. Ze hebben vaak een uitgebreid managementapparaat, opvallend als je beseft dat een nursery vaak niet meer dan 40 kinderen heeft.

Als Montessorileidster ('directress') kan ik kiezen uit werk op:

Een Montessori basisschool

Een Montessori nursery

Een Montessori school

Een nurseryschool met een combinatie van 'the National curriculum for the foundation stage (3-5 jarigen) en de Montessori filosofie.


Een Montessori basisschool

Daarvan zijn er naar mijn weten niet meer dan 13 in heel het agglomeraat Londen:

Rainbow Montessori school (5 tot 12 jaar)

Holly park Montessori school (tot 11 jaar)

Green Gables Montessori school (tot 8 jaar)

The Gower school (0.3 tot 7 jaar)

Wildwood Montessori school: (2-16 jaar)

Walthamstow Montessori school (2-8+ jaar)

Maria Montessori school (3-9 jaar)

River House Montessori school (2.6-8 jaar)

Sunflower Montessori school (2-8 jaar)

Sunrise primary school (3-11 jaar)

St Nicholas Montessori school (3-13 jaar)

The Dean school (2-11 jaar)

Headstart Montessori school (2 1/2-12 jaar)

De meeste hiervan zijn voor mij veel te ver weg, op meer dan een uur reizen van mijn huis in Wimbledon.


Een Montessori day nursery

Dit is een combinatie van kinderopvang en Montessori school. Deze scholen hebben ruime openingstijden en drop- en afhaaltijden, soms zelfs van 7 tot 7. De scholen zijn nagenoeg het hele jaar open, sommigen sluiten alleen met de kerstdagen. Als leister werk je hier in ploegen, op sommige scholen start je al om 7.00 uur en werk je dan bijvoorbeeld tot drie. Of je hebt de late shift van 10 tot 7. Day nurseries hebben vaak kinderen van enkele maanden oud tot 5 of 6 jaar, maar in de praktijk gaan kinderen naar een vervolgschool zodra ze daar toegelaten worden, meestal ergens in hun vierde levensjaar. Ouders kunnen hun kind brengen en halen wanneer hen dat uitkomt, sommige scholen hebben er bepaalde tijden voor ingesteld. Deze nurseries hebben vaak meerdere ruimtes waarin de kinderen zijn ingedeeld volgens hun leeftijd: babies, toddlers (dreumesen) en preschoolers (2 1/2 tot 5). Je hebt als leidster geen eigen klas maar werkt in een keyworkerssysteem, dat wil zeggen dat je eigen kinderen hebt die je volgt, observeert en lesje geeft binnen een ruimte waarin kinderen vrij kunnen bewegen. Iedere leidster is verantwoordelijk voor een deel van de ruimte en houdt dan bijvoorbeeld de kasten met taalmateriaal netjes. Je maakt erg lange dagen als leidster en bent de hele werktijd omringd door kinderen. Planning en voorbereiding gebeurt in de marge, bijvoorbeeld als er iets meer staf aanwezig is dan nodig volgens de kind-leidster ratio van 1 op 8 (3-5 jarigen), dus tussendoor. Als leidster neem je je vakantie op wanneer je dat wilt en het mogelijk is binnen de school, maar je hebt vaak maar 20 dagen vakantie per jaar in plaats van de 75 die je in Nederland hebt. Een day nursery biedt de ouders veel gemak, kinderen kunnen er ontbijten, een warme maaltijd genieten tijdens de lunch en hun thee (is ook een maaltijd!) krijgen om vier uur.

Een Montessori school

Deze is anders dan een day nursery in het feit dat de school open is tijdens 'term time', dus de tijden van de basisschool hanteert. Dit soort scholen is ruwweg open van 9 tot 3 en heeft 12 weken vakantie in een jaar. Als je hier solliciteert meldt de school dan ook vol trots dat je vakantie doorbetaald wordt! Als leidster werk je op dit soort scholen in teamverband en heb je net als in de day nursery meestal geen eigen klas, maar werk je in een ruimte. Deze ruimte bevindt zich overigens vaak in, onder of naast een kerk, in de judozaal of anders in een rijtjeshuis. Ik kan mij niet herinneren dat ik wel eens naar een school geweest ben die in een gebouw was gehuisvest dat bij aanbouw bedoeld was als school. Sommige van de scholen delen de ruimte met anderen en moeten al hun materialen aan het einde van de sessie of van de week opbergen in een hoekje of een magazijn.

Een nurseryschool die werkt volgens de foundation stage en daarnaast Montessorimaterialen en delen van de filosofie hanteert

Solliciteren op zo'n school betekent je begeven op een hellend vlak, op dit soort scholen werken vaak niet zoveel gelijkgestemden, ik heb veel mensen gezien die schreeuwden, bot waren tegen kinderen of heb juist fijnknepen, hen alles uit handen namen, overlaadden met complimentjes. Vaak werken op dit soort scholen maar weinig mensen met een Montessori-achtergrond. Probeer maar eens uit te leggen aan je assistente dat het niet zo verstandig is om, als een kind geconcentreerd de roze toren en de bruine trap aan het combineren is (door het kind zelf bedacht!), naar het kind te gaan en te zeggen hoe fantastisch zij vindt dat het kind het doet..... of dat je niet zo'n zin hebt om voor ieder goed gedrag sticker uit te delen.... Op zo'n school werkte ik (Eridge House) en daar werd het Engelse curriculum, dat nogal dwingend is, op de voet gevolgd. Ofsted , de Engelse schoolinspectie, 'kon ieder moment op de stoep staan en dan zouden we hangen...'. Ik heb de inspectie niet meegemaakt, maar ik werd er erg nerveus van. De 'foundation stage' heeft 6 'areas of learning', die in grote lijnen overeenkomen met de Montessorimethode, dus de twee zijn in theorie erg goed te combineren, maar op een dergelijke school wordt veel meer gepland voor de kinderen dan gebruikelijk is in het Montessori-onderwijs. De 6 areas zijn:

Personal, social and emotional development

Communication, language and literacy

Mathematical development

Knowledge and understanding of the world

Physical development

Creative development

Montessori-gehalte

Er zijn in Engeland twee Montessori-verenigingen, die beide een training voor leidsters aanbieden. De meeste studenten kiezen ervoor om een opleiding te doen tot nursery-teacher, dus er zijn ook scholen waar gewerkt wordt volgens een van die twee Montessoriverenigingen.

AMI: Association Montessori internationale: een vereniging die zeer strikt is in de leer; opgericht door Maria Montessori zelf om ervoor te zorgen dat haar gedachtengoed bewaard zou blijven.

De AMI-scholen zijn zeer strikt in hun selectie van personeel en nemen alleen AMI-getrainden aan. Hun scholen zijn zeer gestructureerd van opzet; geen werkjes aan de muur, alleen maar Montessorimateriaal en -werkjes, geen blokken of LEGO, bijvoorbeeld. Extensies of variaties zoals het combineren van de roze toren en de bruine trap worden niet door de leidster geintroduceerd, maar kunnen alleen maar door het kind zelf bedacht worden. In dit soort scholen is wordt door kinderen in relatieve stilte gewerkt en worden de lesjes gegeven zoals beschreven in de literatuur van Maria Montessori.

MCI: Montessori centre international: deze lijkt van de twee het meeste op de NMV. De meeste Montessorischolen en nurseries werken volgens de MCI Montessori methode. Het MCI heeft een wat moderne aanpak van de Montessori-methode. Montessorischolen die volgens de MCI-methode werken, hebben vaak meer van het Engelse Foundation stage curriculum overgenomen naast de Montessorimethode, vaak, zoals zij zeggen, noodgedwongen, omdat de inspectie het wil. Als een Montessorischool geldelijke steun van de overheid wil ontvangen voor 3 tot 5 jarigen, moet het zich namelijk aan bepaalde regels houden en allerlei dingen aanbieden in de school. Over het introduceren van variaties is discussie mogelijk.