Voedsel bereiden

Kinderen houden van eten en zullen vaak aangetrokken worden tot het zelf klaar maken van een snack. Het kan een goed startpunt zijn om een kind dat nog niet zo veel doet of durft te doen, aan het werk te krijgen. 

Het vereist een volgorde van verschillende handelingen. 

  • Het eerste is het snijden en klaarmaken. 
  • Na het prepareren volgt het serveren van het fruit aan kinderen in de klas. 
  • Schoonmaken van de materialen. 

Het kind voelt zich succesvol en leert motorische vaardigheden die het nodig heeft bij volgend werk. 

Banaan snijden

Materialen: 

  • Dienblad
  • Schort
  • Mesje. 
  • snijplank
  • potje met cocktailprikkers
  • Banaan. Je kunt ze kopen of een ouder vragen om fruit mee te geven volgens een roulatieschema. 
  • Schaaltje voor de bananenschillen
  • serveerschaal met daarop een klein potje voor de gebruikte cocktailprikkers. 
  • Een set voor het afwassen. 
  1. Handen wassen 
    Ga met het kind naar de wasbak en was de handen. Droog de handen met een handdoek. 
  2. Werkje halen. 
    Ga naar de kast waar het werkje is en leg een banaan bij het werk. Neem het werk mee naar een tafel. Je zit aan de rechterkant van het kind in het midden van de tafel. Het kind zit aan de zijkant. 
  3. Schort aandoen
    Haal een schort of pak het schort als het op het dienblad van het werkje ligt. Het kind doet ook een schort aan. 
  4. Banaan snijden. 
    De materialen liggen op het dienblad voor je op de tafel. Je opent met een knik de banaan en trekt de schillen naar beneden tot ze eraf gaan. Deze leg je op een schotel. Leg de banaan op de snijplank en snij plakjes. Ieder plakje pak je met je hand en leg je plat op de snijplank. Je kunt er ook voor kiezen de banaan van tevoren in 2 helften te snijden. Het kind maakt dan een halve banaan klaar. 
  5. Stukjes banaan presenteren. Steek in ieder stukje een cocktailprikker. Leg hem op een glazen schaal. Je vertelt het kind dat je de stukjes gaat aanbieden in de klas. Je loopt rond en vraagt: “wil je een stukje banaan?"
  6. Laat het kind nu een banaan snijden. 
  7. Opruimen. Gooi de prikkers in de prullenbak, gooi de bananenschillen weg. Haal een set voor afwassen of was af bij de gootsteen. Droog alles af. Doe de droge doek in de wasmand en leg een droge doek bij het was-werkje. Plaats alle dingen terug op het dienblad en zet het werkje terug in de kast. Vouw het schort op. 

Besteed in een groepslesje aandacht aan het aanbieden, accepteren en weigeren van voedsel. Kinderen leren dat kinderen kunnen zeggen: “nee, dank je” of “ja, dank je”. Ze hebben de gelegenheid om die vaardigheden te oefenen. Je kunt afspreken dat kinderen alleen fruit mogen aanbieden aan kinderen die aan het werk zijn. Daarmee voorkom je dat kinderen in een zwerm om het kind heen gaan staan wachten tot de stukjes banaan klaar zijn. Of laat het kind de stukjes banaan op een tafel zetten, waar kinderen een snack kunnen eten. 

Suggesties voor het klaarmaken van voedsel: 

Mandarijnen pellen
Groenten raspen
Jam smeren op crackers
Meloenballetjes maken
kiwi’s scheppen
kersen ontpitten of olijven ontpitten met een kersenontpitter
Druiven van de takjes halen
Appels ontdoen van klokhuis
Kruiden malen
Hardgekookte eieren pellen (en later de schillen gebruiken voor een knutsel of in de grond) en snijden. 
Doperwten doppen
Aardbeien snijden
Wortel schillen of snijden
komkommer schillen
augurken snijden
toast met boter besmeren
Een salade maken
Sap persen uit sinaasappels
pizzadeeg maken
warme chocolademelk maken


Hoe kun je de snack (fruit eten ) stimuleren? 
Zodra er niemand snack eet, geef je een lesje
Laat de hele routine zien, inclusief afwassen. 

Een snacktafel waar kinderen zichzelf kunnen bedienen 

Eten en drinken

Een snacktafel is een tafel die altijd in de klas aanwezig is. Kleed de snacktafel mooi aan met een tafelkleed, bekers, schaaltjes voor crackers en koekjes. Zorg dat er altijd tissues aanwezig zijn voor de kinderen en zet een kan met water neer.
Zorg voor een vaste plaats in de klas waar kinderen hun gebruikte schaaltjes en bekers kunnen achterlaten. Kinderen die willen afwassen kunnen die weer ophalen.
Hang boven de tafel een label: "snacktafel" en gebruik foto's van kinderen die de tafel op de juiste manier gebruiken. Schrijf er teksten bij, zodat kinderen weten wat er van hen verwacht wordt.

Bespreek met de kinderen wanneer ze iets kunnen eten en drinken en wanneer niet, hoeveel kinderen tegelijk kunnen aanschuiven en hoe ze de tafel achter dienen te laten.

Lunch is een sociale gebeurtenis, geen traumatische. Geef kinderen de vrijheid om in hun eigen tempo en eigen volgorde hun eten op te eten en te drinken.

Betrek kinderen bij het dekken van de tafels. Maak waar mogelijk gebruik van tafelkleden of placemats, echte borden, bestek, bekers en stoffen servetten.

Na de lunch helpen de kinderen met het wassen van de tafels en het eetgerei. 

Een reactie van Sandra Pruyn-Martens:

Of het een echte tip is weet ik niet, maar ik las je stukje over de snacktafel en wil je vertellen hoe ik in mijn groepen, zowel in de bb (iets andere vorm maar komt op hetzelfde neer) als in de ob, de kinderen laat eten.

Op de gang hebben wij eetkarretjes staan waarin de kinderen bij het op school komen hun "pauzehap" zetten. De tas ruimen ze op in het daarvoor bestemde tassenrek. Als de kinderen binnen zijn en de werkperiode is begonnen, haal ik of kinderen de eetkarretjes binnen en zet ze in de keuken klaar. Als kinderen trek hebben in eten, kunnen zij een placemat pakken en op tafel leggen waarna zij hun eten uit de karretjes gaan pakken. Tijdens het eten is het niet de bedoeling dat je gaat zitten kletsen, andere kinderen in je groepje zijn tenslotte nog aan het werk. Natuurlijk wordt er heus wel wat gepraat en vragen de kinderen hulp aan elkaar bij het openen van bekers etc. Als ze klaar zijn, ruimen ze hun spullen op, wassen en drogen de placemat, ruimen deze op en gaan weer aan het werk. Je ziet dat kinderen over het algemeen 15 minuten bezig zijn met eten en niet gaan tijdrekken om niet te hoeven werken bijv. Ze weten ook dat als zij eten, een ander niet kan eten, want er zijn niet genoeg placemats voor de hele klas. Bewust voor gekozen, ook even kunnen wachten hoort erbij. Ook mag je geen afspraak maken `mag ik ´m na jou?´ Niet eerlijk tegenover andere kinderen die ook wachten. Ik hoef hierbij nauwelijks bij te sturen, het wijst zich vanzelf. Sommige kinderen ontbijten al om 7.00 uur en hebben om 9.00uur al trek, een ander woont dichtbij en eet pas om 8.15 en pakt pas om 10.00 uur zijn eten. 

Soms kies ik ervoor om samen te eten, aangezien het ook een sociaal gebeuren is en het soms beter uitkomt (bijv. voorstelling toneel bb, sinterklaas etc.) 

Op deze manier gaat het eten soepel samen met het werken.Het is niet een botte onderbreking tijdens het werken en ieder merkt zelf wanneer het zijn tijd is om te eten. Ik help wel halverwege de ochtend even herinneren aan het eten, omdat sommige kinderen zo druk bezig zijn dat ze het vergeten maar eigenlijk wel trek hebben. 

Voor mij werkt dit prima! 

  

Desondanks vond ik het leuk om over de snacktafel te lezen en zit ik te broeden op een eventuele combinatie. Het komende jaar hebben wij nog maar een onderbouwgroep op school, waarbij ik start met 26 kleuters maar wel de beschikking heb over twee lokalen; deze zijn met een schuifdeur aan elkaar verbonden. Dit biedt ruimte voor extra hoeken en tafels en nieuwe mogelijkheden. Dus wie weet??!! 

Sandra Pruyn-Martens 

Foto: Eieren snijden

practical life eieren snijden oefeningen uit het dagelijks leven motoriek